diumenge, 16 de març del 2014

Bicicletada feminista



8 de març del 2014



DONA I BICICLETA
 El segle XIX, la bicicleta va contribuir molt a l’alliberament de les dones. Una dona anant en bicicleta és una imatge que va trencar amb els tòpics de fragilitat i docilitat que se’ls atribueix a les dones. També va ajudar a acabar amb la vestimenta conservadora: els corses i les faldilles pesades. Anant en bici, moltes dones van aconseguir llibertat i autonomia. Les dones aconseguir ser independents perquè van deixar de dependre dels homes per a moure’s i van poder accedir a un mitjà de transport que els va donar dret a la mobilitat. La bicicleta va trencar el seu aïllament. Permet prendre l'espai públic i participar en activitats col·lectives. Pedalem per l’alliberament!






DONA ACTIVISTA (KOP)
Dona i activista són dues paraules que haurien d’anar lligades ja que qualsevol ésser atacat, i la dona ho és, hauria de donar sempre una resposta. No obstant, tot i que el Prat és un dels indrets on, per sort, el teixit social és actiu, no sempre trobem aquest binomi. Tanmateix, si mirem enrere i comencem a fixar-nos en els moviments socials al Prat, ens adonarem que les dones hi han tingut una presència important i que aquesta ha anat en augment. Per això hem volgut aturar-nos un moment davant de l’antic KOP (kasal okupat del Prat), un lloc on l’activisme s’ensumava en l’aire, per recordar totes aquelles dones que, molts cops contracorrent i enfrontant-se als seus propis companys de lluita amb boques plenes de bones paraules però amb actituds patriarcals, han fet possible que avui ens trobem aquí, i també per aquelles que segueixen dempeus, resistint sense fatiga tot i les envestides del poder.



DONES OBRERES (Antiga fàbrica La Seda)
La industrialització al Prat arriba tardanament i no trobem les primeres fàbriques fins ben entrat el s.XX. Primer la Paperera (1917) i després La Seda (1925) oferiran a les dones la possibilitat d'accedir al treball assalariat fabril fora de les feines tradicionals que havien ocupat fins llavors com el comerç o el camp. La participació de les dones va ser especialment important en els inicis de La Seda, arribant des dels Països Baixos instructores especialitzades per formar la mà d’obra femenina que en aquells primers anys va ser del 60% de la plantilla, havent-hi diverses seccions ocupades íntegrament per elles, un fet que era habitual en el sector tèxtil des del s.XIX.

Aquesta presència femenina es va fer aclaparadora a totes dues fàbriques durant la Guerra quan els homes van ser mobilitzats per anar al front i es van encarregar de suplir els seus llocs a la rereguarda, un fet generalitzable a tota la indústria catalana. Aquestes dones que ja havien estat presents en les primeres vagues i reivindicacions del moviment obrer local en els anys de la República, van ser també les protagonistes de les col·lectivitzacions i indústries de guerra durant la Revolució del 36. La incorporació massiva de la dona a la fàbrica en cap moment va suposar una igualtat en els sous que sempre van ser molt inferiors als que percebien els homes per la mateixa jornada. Un fet que en molts sectors laborals continua sent una trista realitat.






DONES REPRESALIADES (Antiga presó - Ajuntament)
En aquesta cantonada durant molts anys va estar el dipòsit de detinguts del Jutjat Municipal o la popularment coneguda “presó del Prat”. L’espai tenia dues cel·les, una per homes i una per dones. És en la postguerra franquista quan es produeix el període de màxima repressió que va comportar l’habilitació d’altres espais de detenció com les seus de Falange, a la Rambla i Torre Muntadas, i el quartell de la Guardia Civil a l’autovia. Només en la dècada dels 40 van ser arrestades en aquest dipòsit un mínim de 120 dones, sent traslladades més d’una cinquantena fins a la presó de dones de les Corts que es trobava on actualment hi ha el Corte Inglés de Diagonal. Aquest espai ideat amb una capacitat per 100 persones va acumular l’any 1939 més de 2000 preses. Les condicions infrahumanes d’amuntegament i repressió les van patir en molts casos acompanyades dels seus fills.

Més de la meitat de preses pratenques ho van ser per robatoris als camps i l’estraperlo. Quasi totes elles eren vídues de guerra, tenien els companys a la presó i havien quedat excloses de treballar a les fàbriques i camps per la seva ideologia o simplement en estar estigmatitzades com a “dones de rojos”. La fam i l’escassetat de postguerra va ser molt més dramàtica per aquestes dones que van quedar soles al capdavant d’una família i es veien empeses a robar als camps per pura subsistència. 

La segona causa d’empresonament franquista va ser la militància política o sindical, castigada amb el màxim rigor pel règim i les condemnes més llargues. En les darreres dècades la major causa d’empresonament de pratenques es relaciona amb delictes contra la salut pública derivats del tràfic de drogues.






PROSTITUCIÓ (Antic prostíbul – Saboia)
El prostíbul més popular de la nostra història local ha estat Cal Saboia, una masia ubicada a la vora del riu, al final de la Rambla i el carrer Ignasi Iglesias, que va obrir l'any 1926 i va assolir un èxit immediat que va comportar el tancament de les altres quatre cases que existien al terme, gràcies a la seva ubicació discreta i allunyada del nucli urbà. La República va regularitzar l'establiment, però durant la Revolució del 36 els anarquistes van forçar, com arreu de Catalunya, el seu tancament al·legant que la prostitució atemptava a la dignitat de la dona treballadora. Més endavant, el franquisme va permetre la reobertura del negoci que va funcionar fins l'any 1956 en que el règim prohibiria la prostitució, tot i que continuaria funcionant clandestinament fins ben entrats els anys seixanta, regentat per una dona. La prostituta més coneguda, aleshores, va ser la Mallorquina. La prostitució al Prat de Llobregat està testimoniada des del segle XVI en diverses denúncies fetes contra veïns i veïnes davant les autoritats eclesiàstiques. Actualment, el club Top Models és l'únic testimoni 'oficial' d'aquesta realitat a la població, tot i que cal destacar que la rotonda d'entrada al Prat és un lloc on sovint s'ubiquen les 'prostitutes de carretera' assegudes en les seves cadires de plàstic fins que els controls policials les fan marxar. Exercir la prostitució no constitueix un delicte a l'Estat espanyol, però, paradoxalment, qui l'exerceix no té reconegut els seus drets. És per això que, tal dia com avui, volem reivindicar que es reconeguin i es respectin els drets, la dignitat i la capacitat de decidir de totes les dones treballadores del sexe, així com la seva legitimitat en exercir la prostitució com una activitat econòmica més, lliurement i sense l'explotació d'altres persones. Conseqüentment, condemnem la persecució social, policial i institucional a les prostitutes, ja que aquestes mesures no només no garanteixin una reducció de la demanda, sinó que afavoreixen el tracte ràpid i clandestí que comporta l'empitjorament de les seves condicions laborals. Combatem l'(hetero)Patriarcat i lluitem pel dret al nostre propi cos!





FEINES DOMÈSTIQUES (Mercat Plaça Blanes)
Agafem el Mercat com a símbol del que representa el desenvolupament de les feines domèstiques, associades a les dones. Una feina que tot i no estar considerada com a tal, implica una dedicació a jornada completa, es treballi o no també fora de la llar.

Es tracta de l’anomenat “treball de cures”, al qual se li dóna poc valor ja que culturalment es considera quelcom innat al rol femení, i com a tal, la dona és qui ha de tenir cura de casa seva i de les persones que hi viuen. Un treball no remunerat que és el que sosté el nucli familiar i, de retruc, tota la base social. Fins quan serem les precàries a la feina i a casa?

 
 

AVORTAMENT (antic Centre de Planificació familiar)
El 1977, es va inaugurar en uns baixos de la Carretera Marina el primer centre de planificació de l’Estat espanyol. La Carmina Balaguer i la Maruja Pelegrín, que coneixien les necessitats de les dones de classe obrera del Prat, van obrir aquest centre en la clandestinitat. La salut de les dones i el coneixement del propi cos van fer que les dones reivindiquessin la seva sexualitat i la seva decisió sobre la reproducció. La reforma de la llei de l’avortament del govern del PP suposa un atac masclista a les dones, que som plenament capaces de decidir sobre la reproducció. Capacitat que es torna a restringir a uns supòsits i a una tutela mèdica i legal. L’avortament no és cap delicte. És el nostre cos i la nostra decisió. Avortament lliure i gratuït!



 


DONA PAGESA (Masia)
Les feines del camp han tingut sempre una participació femenina de primer ordre, sobretot en els conreus familiars, tot i no haver estat gens reconeguda ni justament remunerada. Era tradicional en els camps pratencs que les dones s’encarreguessin de moltíssimes tasques necessàries durant tot el procés que va des de la preparació del camp per sembrar fins la collita, però on sobretot van ser protagonistes seria en la fase de distribució i venda dels productes.

En les dècades del 50 i 60 la producció agrícola del Delta va generar uns excedents que va afavorir un procés d’exportació espectacular. La denominada horta de Barcelona generava milers de tones de fruites i hortalisses que sortien diàriament en trens des de l’estació del Prat per ser distribuïts per tota Europa, o comercialitzades al mercat local i a Barcelona, primerament al mercat del Born i posteriorment a Mercabarna. Les feines d’encapsar i preparar els fruits per l’exportació, popularment conegudes com l’embarcament, es feia en grans porxos distribuïts per tot el Prat on la mà d’obra eren dones de totes les edats que treballaven en sèrie, en molt casos en jornades inacabables i condicions molt dures, especialment els mesos d’hivern.

La desaparició dels camps de conreu al Prat pel creixement urbanístic i sobretot per l’expropiació forçosa per fer grans infraestructures com el Port i l’Aeroport han deixat la pagesia en un punt de màxim risc de desaparició en una de les millors terres de conreu del món. Noves amenaces com Eurovegas, el creixement d’aquestes mateixes infraestructures i d’altres projectes especulatius amenacen amb fer desaparèixer per sempre la pagesia al Delta.



  
 
DONA I SALUT (CAP Disset de setembre)
Volem denunciar el sistema sanitari que pretén manipular, dominar i fer negoci de la salut i els processos fisiològics des de l’anticoncepció al naixement passant ara per la menopausa. Volem corregir, denunciant, intervenint… el biaix de gènere que hi ha en tota la medicina, i en general canviar el model d’assistència sanitària que hi ha actualment. Creiem que és fonamental oferir-nos recursos propis i alternatius, com grups d’autoajuda, d’autoconeixement, espais polivalents …, que ajudin a les dones a resoldre les influències negatives que els rols de gènere poden tenir sobre la salut mental i física. Volem que la salut de les dones sigui concebuda holísticament: tan física com mentalment, com en relació al mitjà -urbà o rural-, com al lloc social on es troba, com ecològicament… que se’ns consideri persones sense biaix de gènere.

També és un obstacle important que la poderosa indústria farmacèutica conjuntament amb certs professionals de la salut i mitjans de comunicació tinguin un gran poder per influir en les decisions que afecten la salut de les dones, i que les pròpies dones no siguin tingudes en compte. I que en els estudis de ciències de la salut se segueixi enfocant la salut pels paràmetres masculins i que a les dones gairebé només se’ns tingui en compte en tant que pits i aparell reproductor.


DONA MIGRANT (Barri - La Granja)
Voldríem homenatjar a totes aquelles dones que vénen i han vingut de fora, enfrontant-se a un nou país, a una nova cultura, a una nova llengua... Patint la doble discriminació de ser de fora i dona.

En primer lloc a aquelles filles d’Andalusia, Extremadura, Soria, Teruel, Cuenca, Galícia... que de ben petites o de més grans les van dur aquí, a guanyar-se les garrofes, a pujar 6, 7 o 9 fills, a mantenir una casa, a treballar com esclaves conservant sempre el somriure a la cara. Aquelles dones que s’explicaven les penes tot netejant les cases dels més rics, cuidant els fills dels altres, servint, tancades a la cuina...  I per la nit, esperar que el marit no tingui ganes de gresca... Aquesta ha estat la seva vida. Però ho han aconseguit, i a aquestes dones els hi devem el que som avui la societat catalana, sí, a la senyora Antonia, Lola, Mercedes, Charo, Leo, Carmen, Maruja... i un llarg etcètera. Som les filles d’aquestes dones, i amb el seu esforç ens han construït un món el qual l’hem d’aprofitar i millorar tot el que puguem, perquè els hi devem...

I en segon lloc, la reencarnació de l’esperit d’aquelles dones el trobem en les vingudes d’Àfrica, Sud Amèrica, Europa de l’est, la Xina... que es guanyen el pa cada dia per les seves famílies, treballant hores interminables en bars, restaurants, cuidant la gent gran, exercint la prostitució, en botigues... dones precàries que amb el seu esforç i il·lusió per una vida millor, ens ensenyen el valor de l’esperança de construir un món més just.




CURES (residència d’avis)
Les cures de les persones és un àmbit silenciós i invisible, que s’ha anat transformant en els últims anys sense canviar el seu eix bàsic: la desigualtat i la invisibilitat. La crisi de les cures posa en evidència la incapacitat social i política de garantir la sostenibilitat de la vida en la majoria de les societats occidentals. L’entrada de les dones al món laboral i el declivi de la família extensiva com a xarxa de suport han anat acompanyats d’una manca de col·lectivització o repartiment de les tasques de cures. Amb això, s’han incrementat les càrregues i responsabilitats de cura de les dones, amb un esforç invisible i no remunerat. I s’ha accentuat la marginació, solitud i vulnerabilitat de les persones amb autonomia restringida. Alhora, s’han mercantilitzat els serveis, essent sectors productius i laborals molt feminitzats, suposant una transposició de les feines de la llar al mercat sota uns mateixos paràmetres de desvaloració i precarització. Totes les persones som interdependents, i no sorgim com a “bolets”, la nostra vida s’ha de cuidar.



ART (Torre Muntadas)
Des dels anys '70, l'augment progressiu de dones matriculades a les aules de les diverses disciplines artístiques és un fet que, sembla, no té cap mena de repercussió al món laboral de l'àmbit cultural. Als museus de l'Estat espanyol, per exemple, no només el percentatge de l'obra de dones artistes correspon a un ridícul 13%, sinó que l'anomenat  'sostre de vidre' es sosté gràcies al 90% de les dones treballadores al servei d'una direcció artística que, en la majoria dels casos, és encapçalada per homes.

La invisibilització de les dones artistes, però, no és un tret diferencial de la nostra contemporaneïtat, és una evidència que s'ha perpetuat a llarg dels segles. Tant és així, que la història 'oficial' encara no es regeix per un estudi historiogràfic digne i just que atorgui el reconeixement que es mereix l'obra artística de moltes dones sense, encara, nom i cognoms als llibres d'història de l'art. D'altra banda, la representació del cos femení a les diverses manifestacions artístiques – sense oblidar els anuncis publicitaris – és i ha sigut banalitzat i cossificat, promulgant absurds cànons estètics i ètics que atempten violentament contra les dones. Davant d'aquesta situació de precarietat laboral i discriminació de la dona artista, així com la banalització del cos femení en l'art, reivindiquem la igualtat i l'equitat en el món cultural per tal d'assolir una societat més justa, doncs una cultura desigual que invisibilitza i menysprea a les dones.



EDUCACIÓ (Escola del parc)
L'escola sembla un lloc en el que la igualtat de gènere s'ha assolit gràcies al discurs de la "coeducació". Però no podem obviar que els centres escolars, tot i ser gestionats en gran part per dones, continuen mantenint postures masclistes, que sovint passen desapercebudes. Els continguts que es transmeten estan extrets del model de l'escola tradicional masculina. Els aprenentatges que es relacionen amb el rol femení es menystenen, no donant el mateix valor al fet d'aprendre a cosir que al d'aprendre a fer un circuit de llum amb una pila i quatre cables.

La llista d'exemples és interminable, passant pel gran nombre de personatges masculins que han aconseguit grans fites, enfront Marie Curie o Juana la Loca... Tampoc podem obviar els models, els valors i la forma de transmetre'ls, sovint amb un llenguatge purament masclista, en el que el tot està encabit en el sistema heteropatriarcal, establint com a base la família tradicional i obviant altres models familiars i realitats sexo-afectives. Les mestres, educadores, les famílies i les persones que participen de la vida escolar hem de reflexionar sobre totes aquestes coses, buscar respostes  a les mancances que encara avui en dia ens ofereix aquest model educatiu en relació al gènere.




dimecres, 5 de març del 2014

Bicicletada feminista pel dia de la dona

Bicicletada en què recorrerem diversos espais del nostre poble per a denunciar el patriarcat i reivindicar el paper de la dona. Obert a tothom. Finalitzarà amb un vermut.

dimecres, 26 de febrer del 2014

Dones en entorns de prostitució


Divendres 28 de febrer, el Cicle Violeta estarà dedicat a les dones en entorns de prostitució.

Primer passarem el documental Oscuros Portales, de Falconetti Peña, sobre el barri xino de Barcelona en la última dècada. Contrastos de la gent humil i els poderosos. Especulació, ordenances de civisme, persecució policial, negocis, mitjans de comunicació,...  
Després farem un col·loqui amb la pratenca Mercè Meroño, psicòloga de la fundació Àmbit Prevenció / Àmbit Dona. Treballa en el camp dels serveis per als drets i la salut de les dones que fan postitució. S'ha encarregat tant d'estudis i tallers com dels tràmits i el suport a peu de carrer.  

A aquest vídeo podeu veure la feina que fa Àmbit Dona, entitat situada al Raval i que és referència per a les treballadores sexuals.





dijous, 30 de gener del 2014

Divendres 31 de gener, acte a la biblioteca


Aquest divedres 31 de gener a les 19h a la Sala d'Actes de la Bibioteca Antonio Martín del Prat de Llobregat.

Seguint la nostra línia de fer front a aquesta nova ofensiva de la dreta ultracatòlica i rància, que té la intenció de relegar a les dones a estatus d'època franquista a través de la nova reforma de la llei de l'avortament liderada pel "corderito" del PP, Alberto Ruiz-Gallardón. Aquest divendres 31 de gener, enmarcat en un Cicle Violeta especial degut a les circumstàncies, us proposem un passi de vídeos pratencs sobre el tema:

L'agressió quotidiana (1982, d'en Carles Duran)
Nosaltres decidim (2013, d'Autoexpressió)

Per analitzar com ha canviat la visió de la societat pratenca respecte al dret de les dones a decidir sobre el seu cos i a gaudir plenament de la seva sexualitat.

Seguidament encetarem una taula rodona amb:

Pilar Aramburu, psicòloga del SISA (Servei d'Informació sobre Sexualitat i Anticoncepció) del Prat de Llobregat
Olga Arderiu, membre de la Comissió de Dones Advocades del Col·legi de Barcelona

Que amb les seves experiències i visions ens ajudaran a entendre les repercussions que tindrà aquest reforma sobre les nostres vides i ens proporcionaran arguments per combatre-la.


dimarts, 14 de gener del 2014

Dimecres 15 17h i 18 h. Plaça de la Vila

Acció contra la reforma de la llei de l'avortament! Us esperem aquest dimecres a la plaça de la Vila.

A les 17h sortirem de la plaça a fer un pregó feminista pels carrers del Prat. A les 18h tornem a la plaça de la Vila, coincidint amb l'entrada dels polítics i les polítiques al ple municipal.


dimarts, 31 de desembre del 2013

Els drets reproductius: una visió des del nostre entorn i la nostra història



El govern del PP ha aprovat l’avantprojecte d’una llei que penalitza l’avortament de tal manera que ens fa retrocedir moltes dècades en quant a drets sexuals i reproductius. El 15 de febrer del 2013, Cicle Violeta vam organitzar un acte sobre el dret al propi cos.   Vam projectar dos audiovisuals: el curtmetratge “L’agressió quotidiana”, filmat al Prat als anys 70, i el vídeo “Nosaltres decidim” que vam fer nosaltres mateixes, amb l’ajuda de gent del nostre entorn, entrevistant a persones del Prat de Llobregat. Les dues pel·lícules aborden diferents temàtiques que estan relacionades amb l’avortament, i vam poder apreciar la seva evolució al llarg del temps. 


Aprendre a gaudir del propi cos
Les dones del Prat de Llobregat patien, dècades enrere i en gran part en l’actualitat, una sèrie de circumstàncies marcades per la doble opressió de ser dones i de classe obrera. En l’àmbit més íntim, l’educació i el paper submís cap a la família que s’inculcava a les dones repercutia en el fet que la seva sexualitat els hi era molt desconeguda, hi havia molts tabús que superar. Algunes dones explicaven a “L’agressió quotidiana” que no els venia mai de gust fer sexe, que no obtenien plaer, i que ho evitaven. Les càrregues familiars de les mestresses de casa, que s’havien de fer càrrec de la casa i dels molts fills que tenien, afectava molt negativament a la seva vida sexual, perquè sempre estaven esgotades. Molts embarassos eren inesperats, i sovint les dones tenien més fills que els que haguéssin volgut. Fins i tot, de vegades intentaven interrompre els embarassos amb mètodes que posaven en risc la seva salut. Algunes dones s’atrevien a parlar obertament, i van prendre la decisió de combatre la manca d’informació sobre salut i sexualitat de les dones, que les feien indefenses. 

 Foto: Arxiu Municipal del Prat.



Els espais de dones
Dues militants que els anys 70 estaven participant de la vida política de la ciutat, en partits i associacions veïnals, van decidir començar a organitzar reunions i xerrades sobre els temes que afectaven a les dones. La Maruja Pelegrín ens explicava a “Nosaltres decidim” com ella i la Carmina Balaguer organitzaven regularment actes, i anaven a avisar a les dones a casa seva, picant al timbre del portal abans de començar les reunions. Era important que la dona sortís de casa i tingués un espai on parlar de tot allò que l’oprimia i que la societat silenciava. En aquestes reunions, parlaven del divorci i dels maltractaments, i també van fer xerrades sobre sexualitat i salut reproductiva. La Carmina i la Maruja es preparaven els temes amb molt rigor i dedicació; llegien i aconseguien materials, sovint provinent de l’estranger i que traduïen de l’anglès. La seva tasca de formació va ser pionera. La didàctica era molt trencadora amb els tabús de l’època: s’ensenyava per separat l’anatomia reproductiva de la dona, i la sexual, deixant molt clar la diferència entre plaer i reproducció. Al cap d’un temps, aquestes experiències van portar a les dues dones a obrir el primer Centre de Planificació Familiar de l’Estat espanyol.


El primer centre de “plani”
El 1974, es va inaugurar el centre en la clandestinitat, perquè tot allò que feien estava penat per la llei. I tot l’esforç va tenir un resultat molt satisfactori. Van ser moltíssimes les dones que van començar a anar-hi. Com a anècdota, un dia s’hi va presentar un home amb un maletí. Les responsables del centre van deduir que seria algun policia, però va resultar que era un representant de la indústria farmacèutica que els volia subministrar el material mèdic necessari per al centre.
La paraula “planificació” no és, en opinió de la Maruja, la més adient per descriure la tasca que feien. Dos pilars, la informació i la salut, amb un únic objectiu: que la dona treballadora tingués els recursos per a decidir sobre el seu propi cos. Les dones s’assabentaven de l’existència del centre pel boca-orella. Dones de totes les cultures i possibilitats econòmiques hi acudien per a resoldre les seves preocupacions concretes, que no havien pogut afrontar perquè no tenien diners o bé no existia l’entorn on parlar-ne.


 Foto:PSUC.


Allà s’informava dels mètodes anticonceptius, que també se’ls hi donava a les persones que hi assistien. Sovint s’atenia a parelles. L’accés als mètodes anticonceptius i la informació sobre la reproducció i sexualitat va ser una eina molt potent d’emancipació de la dona. Aquest fet va contribuir a què ja no tingués més fills dels que realment volia i que gaudís de la sexualitat sense la por de quedar-se embarassada. I per tant, a poder decidir el seu propi projecte de vida. En aquella època, els problemes de salut reproductiva de les dones estaven marginats o oblidats, sobretot per a aquelles que no tenien recursos econòmics. El centre oferia un servei de ginecologia gratuït, amb material i coneixements més avançats que a clíniques i hospitals.

Encara ara hi ha moltes dones que agraeixen a la Carmina i la Maruja l’ajuda que els van proporcionar quan eren joves. Les visites eren totalment confidencials, amb un clima confortable on la salut i l’estat d’ànim de la dona era el més important. El centre va ser també un dels principals focus del feminisme dels anys 70 a la ciutat. La sala d’espera del centre estava decorada de color violeta, amb pòsters i altre material de propaganda feminista.


Els viatges a Londres
Moltes dones arribaven al centre amb un embaràs no desitjat. Allà feien “que la dona pensés”, explica la Maruja. Sense pressions, els explicaven les diferents possibilitats que tenien, si tiraven endavant o no amb aquell embaràs. Si les dones volien avortar, el centre les ajudava. El problema és que moltes dones que no tenien recursos feien avortaments clandestins molt arriscats que posaven en perill la seva vida i podien malmetre la seva salut. Les dones riques anaven a les clíniques privades, on se’ls interrompia l’embaràs d’amagat. Però la dona treballadora no tenia aquesta opció. La vessant econòmica sempre era molt important, i el centre de planificació facilitava a les dones que ho necessitaven, el viatge i la intervenció en clíniques de l’estranger. Una agència de viatges d’un sindicat els proporcionava bitllets d’avió molt assequibles, i els metges de vegades no els cobraven les intervencions.

La lluita feminista
Les dones de la vida associativa de la ciutat es van bolcar amb el centre de plani per a donar-li el seu suport. Encara ens expliquen com van fer de “conillet d’índies”, com en les pràctiques d’espèculum. Aquest entorn va ser clau per a tirar endavant un projecte en la clandestinitat. És la lluita de les dones la que va aconseguir canvis en la vida quotidiana –per exemple, barallant-se amb els farmacèutics per a que els preservatius estiguessin visibles a les farmàcies- i també transformacions en la societat. A barris populars com els del Baix Llobregat, el feminisme es va organitzar i desafiar els rols que encara oprimeixen a la dona. Aquí al Prat van organitzar-se en espais diferenciats dins de l’associacionisme, perquè les pròpies associacions, partits i sindicats no veien bé les activitats feministes i no donaven suport a les dones.

 Foto: Arxiu Municipal del Prat.

Amb la mort del dictador, aquest teixit social va anar canviant. El centre de planificació familiar va continuar sent autogestionat per les dones, que volien que formés part del sistema públic de salut. Els primers anys va preservar la seva manera de fer, però amb el temps, la institucionalització va canviar bastant el tarannà. Per exemple, el servei d’assessorament es va separar del de salut.

El present i el futur dels drets sexuals i reproductius
La Pilar Aramburu, que porta anys treballant al servei d’assessorament SISA i d’atenció a la dona, va exposar el passat, present i futur dels drets sexuals i reproductius. Els darrers temps, la llei de l’avortament més recent, malgrat les seves mancances, reconeix el lliure dret a l’avortament. I de manera gratuïta, malgrat que molts es feien en clíniques privades, però amb bons recursos en mans dels serveis de salut pública.

Un tema crucial és la posició que tenen les noies en les seves relacions sexuals. “Hem passat del no res al tot, i pel camí ens hem deixat moltes coses per aprendre”, diu la Maruja. Hi ha molta llibertat i informació, però les dones encara no hem assumit del tot el coneixement del propi cos, com viure una vida sexual satisfactòria. I això està relacionat amb els embarassos no desitjats. Ens queda molt per a aprendre i moltes barreres per trencar. 

 Foto: PSUC.

Tornem enrere
Malgrat que les dones que en els últims anys han interromput un embaràs no desitjat cada cop passen menys angoixa, -en part gràcies a la llei-, encara hi ha moltes coses a tenir en compte. Això ens explicava la Pilar, i la Maruja anava més enllà: “se li ha de treure ferro a la interrupció de l’embaràs, cosa que s’ha magnificat i fa que les dones ho afrontin amb excessiu patiment”. Per la Pilar, l’avortament és un procés en què les dones han de plantejar-se diferents opcions i prendre una decisió que potser no els agradaria haver de seguir. Però només elles poden decidir sobre el seu futur. En algunes cultures la religió hi és molt present i això condiciona molt els sentiments. I les situacions són diferents, segons l’edat, la família o la situació laboral. Encara que aquestes influències culturals siguin molt fortes, i ens sobrepassin les qüestions morals, la realitat és que només les dones tenen dret a decidir sobre la seva reproducció.

La llei de supòsits, com la que es torna a posar en marxa, feia que per avortar, les dones havien d’acollir-se a escletxes legals per a entrar en els supòsits, i això incrementa l’angoixa. Haver de pagar també és molt important. Supòsits, haver de pagar, haver d’aconseguir papers,... tot això són traves per a què les dones hagin de seguir la tutela del metge i de la llei. Les dones són plenament capaces de decidir, i això s’hauria de reconèixer.


Cicle Violeta considerem que aquesta reforma de la llei de l’avortament suposa una greu regressió dels drets de les dones. Per això, ara més que mai, és molt important una resposta feminista.